Jeśli nie polbruk to CO?

11 maja 2021

Przed takim problemem wcześniej czy później staje każdy posiadacz domu.

Do utwardzenia gruntu można użyć bardzo wielu produktów, a ich rodzaj i zastosowanie w głównej mierze zależy od potrzeb i oczekiwań mieszkańców.

Utwardzenie podjazdu niezależnie od użytego materiału jest zwykłą koniecznością. Bez utwardzenia gruntu w trakcie wzmożonych opadów lub podczas roztopów pojazdy mogą ugrzęznąć w błocie, a piesza komunikacja mieszkańców będzie wówczas bardzo utrudniona. Zazwyczaj wykonanie podjazdu i utwardzenie tej części działki, którą przeznaczamy do parkowania, komunikacji czy innego zagospodarowania zostawiamy na koniec prac związanych z budową domu, a więc chcielibyśmy by było jak najmniej kosztowne 😀

pathway-244494_1920

Kostka brukowa.

Niekwestionowanym „królem” Polskich podjazdów i obszarów podmiejskich stał się polbruk, czyli kostka brukowa rodzimej produkcji. Jak można się domyślić jest to jeden z najtańszych sposobów utwardzenia podjazdu i najbliższej okolicy domu i zapewne po części stąd bierze się jego popularność. Kostka brukowa cechuje się dużą wytrzymałością i odpornością na zmienne warunki pogodowe, nie traci koloru, a przy tym jest produkowana w szerokiej palecie wzorów. Także jej ułożenie nie jest zbyt skomplikowane i możliwe do wykonania we własnym zakresie, a przy pewnej dozie wyobraźni z kostki brukowej można wyczarować małe arcydzieła ;) Nic więc dziwnego, że produkt ten zalicza się do najchętniej wybieranych przez inwestorów. Problem pojawia się w sytuacji gdy nie bardzo lubimy otaczać się betonowymi kostkami i chcielibyśmy w swoim otoczeniu bardziej naturalne podłoże.  Co na podjazd? To pytanie spędza sen z powiek wielu inwestorów i jest o tyle ważne, że utwardzenie podjazdu i związane z tym zagospodarowanie części działki chcielibyśmy wykonać możliwie dobrze i trwale tak by korzystać z niego przez długie lata.

brick-164679_1280 cube-4797422_1920 ground-744658_1920 pavement-5734863_1920

Kruszywo jako alternatywa dla kostki brukowej.

Doskonałą alternatywą dla osób niechętnych kostce brukowej jest wykonanie podjazdu z kruszywa (tłuczeń), gruzu betonowego, żwiru, kamieni naturalnych. Wykonanie nawierzchni z kruszywa jest stosunkowo proste i nie zawiera zbyt dużo czasu. Niestety takie rozwiązanie posiada wady w postaci zarastającej roślinności, rozmiękania podczas długotrwałych opadów i roztopów, a także podczas eksploatacji konieczne będzie uzupełnianie ubytków kruszywa.

Budowę podjazdu z kruszywa rozpoczyna się wytyczenia jego granic. Następnie usuwa się warstwę humusu, a na dnie wykopu układa geowłókninę. Na w ten sposób przygotowane podłoże wysypuje się drobny tłuczeń, następnie warstwę grubszego żwiru, a na wierzch warstwę miału kamiennego lub żwirku dekoracyjnego. Grubości poszczególnych warstw tłucznia zależą od głębokości wykopu i rodzaju rodzimej gleby. Ważne jest by podczas układania polewać warstwy wodą i używać wibratora powierzchniowego do ubijania kolejnych warstw. Technologia polegająca na użyciu materiałów o różnym uziarnieniu (im wyżej tym drobniejszy) pozwala na uzyskanie wytrzymałej nawierzchni, a sekretem jest trwałości jest odpowiednie zagęszczenie poszczególnych warstw. Aby uniknąć pylenia używamy twardych skał i nie stosujemy kruszywa z pokruszonych cegieł, miękkich skał wapiennych i bazaltów.

gravel-1475018_1920 gravel-3177116_1920

Wylewka betonowa na podjeździe.

Podjazdy w formie wylewki betonowej to relikt minionej epoki i generalnie kojarzą się z kruszącą, szorstką powierzchnią, która pękała i wymagała uzupełnienia na progu sezonu wiosennego. Powszechność betonu wynikała z jego dostępności i przystępnej ceny i częściowo rekompensowała konieczność stałych napraw. Obecnie cena nadal jest atrakcyjna, lecz technologia wykonania wylewki i rodzaj betonu znacznie lepsze niż niegdyś i wylewki betonowe wracają do łask 😀

Aby podjazd w postaci wylewki betonowej był trwały potrzebna jest solidna podbudowa z tłucznia, który układamy na geowłókninie wyścielającej wykop o głębokości około 30-35 cm. Brzegi wykopu zabezpiecza szalunek z desek. Warstw tłucznia jest grubości około 15 cm i na nią wylewa się rzadki beton, tak by wypełnił luki pomiędzy kruszywem i zakrył je warstwą około 5 cm. Po stwardnieniu podbudowy następuje wylewka z betonu klasy C16/20 gr. około 10 cm. Wykonywane są listwy dylatacyjne, powierzchnia betonu może zostać dodatkowo wzmocniona poprzez zatopienie siatki zbrojeniowej, całość jest wygładzana (co pozwala również na usunięcie nadmiaru betonu). Po upływie kilku godzin od ułożenia można pozacierać i wygładzić nawierzchnię podjazdu. Do użytkowania podjazd nadaje się po około dwóch tygodniach podczas których beton należy chronić przed wysychaniem poprzez przykrycie folią i regularne nawadnianie.

Panele PVC jako alternatywa do kostki brukowej i wylewki betonowej.

Ciekawym sposobem na wykonanie nietuzinkowego podjazdu jest zastosowanie paneli PVC. Wbrew pozorom panele PVC są bardzo trwałe, a ich największą zaletą jest bardzie naturalny wygląd niż ten jaki otrzymujemy przy użyciu kostki brukowej i wylewki z betonu. Panele nie odkształcają się pod obciążeniem i nie są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne, a ich samodzielna aplikacja jest stosunkowo prosta. Panele można układać bezpośrednio na zagęszczonym gruncie, ale zalecane jest wykonanie podbudowy, co znacząco wydłuża ich żywotność. Do pracy przystępujemy po wytyczeniu podjazdu i wykonujemy wykop głębokości ok 30-40 cm. Pierwszą warstwę na dnie wykopu stanowi grupy żwir (warstwa 25 cm grubości), następnie geowłóknina. Kolejne warstwy zależą od tego czym będą wypełnione panele, w przypadku kruszywa stosujemy piasek z dodatkiem żwiru, a w przypadku trawy używamy mieszanki piasku i kompostu. Na tak przygotowany podkład układane są panele, ich łączenie odbywa się przy pomocy zaczepów. Kolejnym krokiem jest wypełnienie kratek paneli odpowiednio kruszywem lub żyzną ziemią na której wysiewamy nasiona traw. Przez pierwsze 3-4 tygodnie po aplikacji nie korzystamy z paneli, a ich powierzchnię regularnie zraszamy. Podczas eksploatacji trzeba pamiętać o koszeniu trawnika i dosiewaniu trawy, ale naturalny wygląd podjazdu niewątpliwie rekompensuje te, drobne niedogodności.

Płyty ażurowe wykonane z betonu to bardziej ekologiczna i estetyczna wersja kostki brukowej.

Płytki ażurowe wykonane z betonu stają się coraz bardziej popularnym sposobem na utwardzenie najbliższego otoczenia domu. Stanowią swego rodzaju kompromis na rzecz środowiska naturalnego i są doskonałe dla osób, które nie bardzo lubią otaczać się betonem :) Płytki ażurowe wykonane z betonu doskonale sprawdzą się na podjeździe, tarasie czy w charakterze ścieżek ogrodowych. Są doskonałym zabezpieczeniem skarpy czy też umocowaniem oczka wodnego. Przestrzenie pomiędzy betonowymi elementami płytki stanowią doskonałe miejsce do wykonania nasad roślinnych zarówno z roślin polecanych na skalniaki jak i wodnych.

Płytki są dostępne w różnych rozmiarach, kolorach i wzorach, a ich właściwości fizyko-chemiczne są porównywalne ze standardową kostką brukową. Decydując się na zastosowanie płytek ażurowych należy pamiętać o tym, że na podjazdy samochodów osobowych należy wybierać elementy o gr. min. 10 cm.

Płyty ażurowe układa się podobnie jak kostkę brukową na podbudowie z geowłókniny, tłuczenia i piasku.

Wypełnienie może być dowolne i zależy od zaplanowanego zastosowania. Na podjazd najlepsze jest kruszywo, w przypadku ścieżki piasek wymieszany z kompostem, w celu umocnienia skarpy lub brzegu oczka wodnego żyzna ziemia wymieszana z kompostem. Płyty ażurowe podobnie jak panele PCV wymagają późniejszej pielęgnacji np.: strzyżenia trawy.

lista 5 - 1

Nawierzchnia z płyt kamiennych.

To chyba najdroższy i najrzadziej stosowany sposób na wykonanie podjazdu, znacznie częściej z kamiennych płyt wykonuje się ścieżki wokół domu i tarasy.

Naturalne kamienie to bardzo ładny i w 100 % ekologiczny materiał. Są idealne zarówno na duże powierzchnie podjazdu jak i w charakterze niewielkich elementów służących do utwardzenia np.: okolicy oczka wodnego, altany, tarasu.

Pośród wielu rodzajów płyt z kamienia można swobodnie przebierać i  wytypować rodzaj, który jest dla nas najbardziej odpowiedni. Na podjazdy polecane są płyty wykonane z granitu, które są bardzo trwałe i odporne na ścieranie. Do innych zastosowań polecane są płyty z piaskowca, kamienia o dużych walorach estetycznych, lecz mniejszej wytrzymałości, podatne na nasiąkanie wodą.

Eementy kamienne układa się na podbudowie identycznej jak ta do kostki brukowej.

granite-1217185_1920 stones-850067_1920 volcanic-rock-3836723_1920

Mnogość sposobów na utwardzenie gruntu włączając w to wszelkie kompilacje materiałowe pozwala na znalezienie techniki idealnej i odpowiedniej do naszych potrzeb i przekonań.

Niemniej jednak niezależnie od rodzaju utwardzenia jakie zastosujemy na swojej działce fundamentalne zdaje się być twierdzenie, że: „Każda droga jest tyle warta jak jej podbudowa”. Jest to o tyle prawdziwe, że nie trudno jest wyszukać w najbliższej okolicy podjazdy, które po krótkim czasie użytkowania wymagają naprawy lub takie na których po deszczu „stoi woda”. Podjazd i utwardzenie najbliższego otoczenia domu to z reguły inwestycja na lata i warto może nie oszczędzać zbyt mocno na materiałach, a wykonanie powierzyć sprawdzonym fachowcom.

hubert3_1-1200x745 w8g1-1200x745 xwilson3_1-1200x745.jpg.pagespeed.ic.Na-h1dUy8L

Znajdź
Projekt


Wszystkie projekty domów w naszej ofercie:
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
projekt
Filter by Categories